Grab kat Malaysia nie dah start sakit sebenarnya. Tunggu masa jer bisnes slow & slow & slow. Untuk produk Grabcar ni.
Dia tengah diversify product grabfood, grabdurian, superapp grabpay etc.
Dan, Grab pun tahu market malaysia tak menjanjikan pulangan lumayan seperti dulu. Berapa bulan saja lagi nak ke 2019. Grab diam2 ,sbb x nak market panic (merge uber), think they can monopoly after April onwards.
Sekali Mycar naikk, not bad. Ma Fren naik, Dak2 si naik.
Sebelum take over Uber SEA, Softbank & Didi investor besar Grab. Then, June Toyota pump pulak USD 1b (ironinya Gov Japan ban ehailing, so Malaysia ni lubuk la, macam bese). Then August nie, Oppenheimer & Ping An Capital pump lagi USD 1b.
Selang sebulan dua jer, berbillion USD dia generate from investor.
Patutnyer nyer insentif lagi banyak la kan utk driver. Lagi kasi mudah la,kan. Tapi apasal mcm kasi lagi susah?? AA lah, triple A lah? Sebab dia nak stop dah budaya2 insentif subsidi ni. Tak guna dia caring driver kaki insentif ni lagi, sebab foreseen dah fate grabcar ni.
Bukan dia takde duit. berbillion duit dia. Beribu-ribu juta.
Lebih baik Grab ni melabur kat negara lain. Sebab dia tahu, macam mana pun dia ternak lembu kat Msia, lembu-lembu tetap sihat subur membiak-biak (demi dapur berasap)
Grab ni dah hijrah kat Singapore (sana port utk scamming2 nie). Ditakdirkan satu hari nanti dia bungkus (scam company), dengan berbillion-billion USD hutang sana, member balik Malaysia gi Segambut Tan Chong sana rilex jer. Kalau bungkus la. Tapi tidak kot, product lain dari country SEA byk support Grab ni.
Tengok sajalah, sampai tahap mana investor2 grab ni sanggup rugi.
#LuahanHatiPemanduGrab
No comments:
Post a Comment